Friday, April 5, 2013

CUBALAH JADI PANDAI,BOLEH KAN?

menemui para blogger.

saya FASIH hakikat kita semua datang dari PELBAGAI rencah lapis masyarakat. kita semua berbeza asalnya. bervariasi.

maka mungkin ada yang tidak faham.
yang PERLU diperingatkan.

niat yang PADA KITA biasa2 dan tak ada masalah--
mungkin CUMA pada kita biasa2 dan tak ada masalah.
maka timbullah pesanan rasulullah 'niat tidak menghalalkan cara".

malrilah memilih untuk jadi pandai.
pandai pilih masa.
pandai pilih siapa.
pandai pilih tempat.

pandai2 di masa2, siapa2 dan tempat2 yang SESUAI.

kepada semua yang ada di sini,
marilah kita sama2 belajar menjaga hati kita strangers yang datang dari kepelbagaian ini.
macam aku pernah cakap dulu--
CUBA baca dulu komen kita dalam dua atau tiga kali,
selawat,
tanya "patut tidak aku tekan publish ini?",
KEMUDIAN baru tekan publish tadi.

cuba bayangkan.
kau tengah pandu kereta di highway,
tiba2 drive shaft patah.
dengan kereta bermasalah besar,
termangu kau kat bahu jalan--
mengharap bantuan.

datang satu manusia,
berhenti, parking tepi,
datang dan kata:
"itulah, siapa suruh tak beli insuran kereta".

apa perasaan kau?

MEMANG la betul soalan orang itu.
tapi aku aku tanya.
SESUAI ke soalan itu?
di masa itu?
di tempat itu?

beradablah.

bila aku minta elok2 kalian sumbang bantuan; tak kiralah sekadar doa atau wang sepuluh dua--
BERADABLAH sedikit.
jangan dipersoal kenapa tak ada insuran, jangan dibebel inilah rakyat melayu tak reti beli insuran, jangan dibising tipikal manusia tak reti beringat masa senang.

ini bukan kali pertama.
naik penat aku delete komen2 manusia2 begini.
risau aku kalau2 terbaca ibubapa dan keluarga mangsa2 yang kita sedang janakan dananya.

CUBALAH BUBUH HATI DALAM RUANG BOLONG ANTARA RUSUK KALIAN.

pilihlah untuk jadi manusia yang memilih untuk pandai mencari sesuai.

sebab itulah tuhan tak beri manusia2 begini dugaan besar2.
orang begini--
ujian mereka--
adalah kesenangan.

semoga satu hati--
hilang butanya.

No comments:

Post a Comment